بلوک دیاگرام موبایل

5 دقیقه زمان مطالعه

بلوک دیاگرام موبایل یک تصویر گرافیکی به شمار می رود و شامل قسمت های مختلفی است. هر کدام از قطعات متفاوت بلوک دیاگرام وظایف گوناگونی دارند که عملکرد نهایی مطلوبی برای تلفن همراه به ارمغان آورند. عملکرد متفاوت و نوع ارتباط و اتصالات هر بلوک به صورت مجزا از بلوک های دیگر قابل تشریح است و آشنایی با این قسمت ها و سیستم های به کار گرفته شده در آنها به صورت تخصصی در دوره آموزش تعمیرات تخصصی موبایل قابل دسترسی می باشد.

ساختار بلوک دیاگرام موبایل چگونه است؟

بلوک دیاگرام موبایل

بلوک دیاگرام موبایل ساختاری دارد که دارای چند بخش مختلف می شود. به طور کلی بلوک های برد موبایل به 3 دسته اصلی تقسیم می شوند که در ادامه به شرح آن ها پرداختیم:

بلوک RF از موارد بلوک دیاگرام موبایل

بلوک RF یا همان مدار رادیویی موبایل دارای قطعات سوئیچ آنتن، آنتن، فیلترهای SAW، آی سی VCO، آی سی RF و آی سی PF می باشد. این بلوک ارتباط گوشی را با ایستگاه فرستنده/گیرنده BTS برقرار می کنند. در واقع این بلوک وظیفه دارد فرکانس بالایی را که از GSM دریافت می کند به فرکانس کمتری تبدیل کرده و این اطلاعات را به واحدهای دیگر موبایل بدهد. در واقع بلوک Radio Frequency بین عملکرد بخش رادیویی و مخابرات رابطه برقرار می کند.

آنتن

امواجی که در فضا وجود دارند و از دکل های BTS ارسال می شوند به وسیله آنتن موبایل دریافت می شود و در نتیجه به قطعه ای به نام سوئیچ آنتن وارد می شود.

سوئیچ آنتن

سوئیچ آنتن می تواند حالت گیرندگی و یا فرستندگی موبایل را تعیین نماید و آن را تغییر دهند.

آی سی RF

آی سی موجود در RF به عنوان یکی از اصلی ترین قطعات بلوک RF محسوب می شود و وظیفه مدولاسیون و دمودلاسیون را عهده دار است. با این آی سی، از صداها با فرکانس و یا طول موج های بلند استفاده می شود تا به مسیرهای دورتر به درستی ارسال شوند. همچنین اطلاعات با آی سی RF در مقصد جداسازی خواهند شد.

ارسال اطلاعات و اصوات به بلوک AF از طریق آی سی RF انجام می شود.  

آی سی PF

اطلاعات و فرکانس هایی که ارسال میشوند، با آی سی PA یا PF تقویت شده و به سمت سوئیچ آنتن هدایت می شوند. سوئیچ آنتن و آنتن گوشی در ارسال فرکانس ها در فضا نقش دارند.

آی سی VCO

آی سی VCO فرکانسی را به فرکانس دیگر تبدیل می کند. در واقع بر اساس اندازه گیری فاصله دستگاه موبایل تا BTS این تبدیل فرکانس ها و دریافت آن ها را برعهده دارد. می توان گفت این فاصله مقدار تقویت کنندگی سیگنال را به PA اعلام میکند.

فیلترهای SAW

این قطعه روی برد نقش مهمی در نویزگیری دارند و به فرکانس هایی که GSM نباشند، اجازه نمی دهند وارد گوشی بشوند.

بلوک AF

این بلوک دارای قطعات مختلفی از جمله بلندگو، میکرووفون و آی سی صوت می باشد. بلوک Analog Frequency موبایل با عنوان واحد صدای دستگاه شناخته می شود و اطلاعاتی را که به طور مشخص از RF دریافت می کند، به صدا تبدیل می نماید. در واقع این بلوک وظیفه تبدیل اطلاعات و آماده کردن صوتی را دارد که از قسمت RF منتقل شده است و باید به سمت BTS فرستاده شود. بلوک AF دارای COBBA IC یا  Audio IC، آی سی بلندگو و آی سی میکروفون می باشد.

آی سی COBBA

آی سی COBBA یا آی سی صوت می تواند سیگنال های دیجیتال را به آنالوگ و بالعکس تبدیل کند. COBBA که در بلوک AF  قرار دارد و در واقع در این بلوک اطلاعات به وسیله CPU در حافظه موقت گوشی ذخیره می شوند. این اطلاعات به وسیله آی سی Audio با خطوط ارتباطی PCM خوانده می شود و می تواند سیگنال آنالوگ را ارائه دهد. در نتیجه این سیگنال با استفاده از بلندگو قابل دریافت می باشد.

آی سی بلندگو

پس از این که COBBA عملیات تبدیل را انجام می دهد، در نهایت خروجی آنالوگ به بلندگو اتصال پیدا می کند.

آی سی میکروفن

برای این که صدا از گوشی موبایل دریافت شود و همچنین تبدیل و ارسال در قسمت های مختلف موبایل پس از دریافت صدا به صورت مناسبی انجام شود، از یک میکروفن خازنی استفاده می شود. این میکروفون خازنی اغلب به صورت صفحه ای کریستالی ارائه می شود. این صفحه به صدا حساس بوده و در نهایت با یک ترانزیستور که تقویت کننده است، توأم می شود. میکروفن خازنی می تواند صدا را با کیفیت بهتر و مناسب تری دریافت کند.

بلوک Base Band

قطعات مختلفی در این بلوک وجود دارند که در نیمه پایینی برد قرار گرفته اند. این بلوک دارای واحدهای مختلف شارژ، منبع تغذیه و MCU می باشد. در این بلوک تعدادی آی سی استفاده شده اند که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

آی سی شارژ

تأمین انرژی و جریان الکتریکی در گوشی های موبایل از طریق این آی سی انجام می شود. این آی سی در برخی از قسمت های موبایل وظایف مهمی دارند که از جمله آن می توان کنترل کردن درایور نور پشت ال سی دی گوشی را نام برد.

بلوک شارژینگ می تواند به طور کلی ولتاژی را که بلوک های دیگر لازم دارند، به طور مطلوب از طریق باتری فراهم نماید. رگولاتورهای مختلفی در منبع تغذیه موجود هستند و به شکل یک بسته بندی با عنوان آی سی CCONT معروفند.

قطعات موجود در واحد شارژینگ نیز می توانند ولتاژی را که از طریق آداپتور دریافت می کنند به باتری منتقل کرده و آن را شارژ کنند. درواحد شارژینگ نیز آی سی CHAPS قرار دارد که در نهایت با آی سی منبع تغذیه مرتبط می باشد. آی سی شارژ گوشی ها وظایف دیگری مانند کنترل دمای CPU، کنترل دوربین و باتری و … نیز دارد.

آی سی پاور

یکی از مهم ترین آی سی های برد گوشی، آی سی پاور است. قطعات SMD از جمله مقاومت ها، خازن ها و سلف ها در اطراف آی سی پاور به تعداد زیادی قرار دارند. این قطعه ولتاژ مورد نیاز قطعات مختلف گوشی را که از باتری دریافت شده است، تأمین می کند.

این قطعه در تمام حالت ها روشن است و فقط میزان انرژی و توان مصرفی آن در حالت های مختلف کم یا زیاد خواهد شد.

آی سی CPU

اجرای برنامه های گوشی، تمامی عملیات و محاسباتی که در موبایل انجام می شود، با آی سی CPU انجام می شوند. اطلاعاتی که از رم گوشی ارسال می شوند، به سی پی یو می رسند و پردازش خواهند شد.

آی سی رادیو FM از دیگر آی سی های بلوک Base Band

اموج رادیویی FM را آی سی FM دریافت کرده و پردازش می کند. از طریق این آی سی می توانید شبکه های رادیویی را در گوشی خود دریافت کنید و از آن ها استفاده نمایید.

آی سی بلوتوث

یکی از روش هایی که برای برقراری ارتباط بین دستگاه های مختلف الکترونیکی کاربرد دارد، استفاده از قابلیت آی سی بلوتوث است. بهترین تکلنولوژی ارتباطی برد کوتاه بی سیم، تکنولوژی بلوتوث می باشد. دریافت و ارسال امواج بلوتوث از طریق آی سی بلوتوث رخ می دهد.

آی سی های حافظه از آی سی های مربوط به بلوک بیس بند

حافظه گوشی دارای 3 بخش آی سی می باشد که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

آی سی رم

حافظه کوتاه مدت گوشی های موبایل آی سی رم می باشد. اگر گوشی روشن بماند، آی سی رم اطلاعات را نگه می دارد و در صورتی که گوشی را خاموش کنید، آی سی رم به کلی پاک خواهد شد.

آی سی فلش

یکی از حافظه های بلند مدت گوشی ها آی سی فلش است که به ولتاژ نیاز ندارد. سیسنم عامل روی گوشی بر روی این آی سی نگهداری می شود.

آی سی E2PROM

اطلاعات دیگری که به صورت بلند مدت در گوشی ذخیره می شوند، روی Phone Memory قرار می گیرند که در واقع همین آی سی می باشد. بسیاری از اطلاعات جانبی شامل مسیج ها، عکس ها، شماره های مخاطبین و … هستند که در این آی سی می مانند.

 

برای آشنایی جزء به جزء با قطعات مختلف و عملکرد مناسب آنها و موفقیت هر چه بیشنر در عیب یابی حرفه ای موبایل لازم است که دوره آموزش موبایل در بهترین آموزشگاه تعمیرات موبایل گذرانده شود.

adspic

تا 30٪ تخفیف

دوره آموزش تعمیرات موبایل

به این نوشته امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *