تشریح عملکرد مدار شارژ

5 دقیقه زمان مطالعه

مدار شارژ موبایل را می توان این گونه تعریف کرد که وسیله ای است مطابق با اصول الکترونیک قدرت کار می کند و وظیفه آن به طور کلی تبدیل ولتاژ متناوب به ولتاژ مستقیم در گوشی می باشد. جریان مستقیم در یک مسیر جاری می شود و همیشه به صورت مثبت و یا منفی در نظر گرفته می شود. باتری و رگولاتورها ولتاژ مستقیم می دهند و این ولتاژ برای مدارهای الکترونیکی به عنوان یک ولتاژ مناسب محسوب می شود.

بیشتر منابع تغذیه دارای یک تبدیل کننده ترانسفورماتوری هستند که در تبدیل جریان اصلی غیر مستقیم به جریان مستقیم کم خطر نقش مهمی دارند. این جریان غیر مستقیم توسط مدارات یکسو کننده، جریان غیر مستیقم را به جریان مستقیم تبدیل می کند. این ولتاژ مستقیم برای مدارهای الکترونیکی مناسب نمی باشد و برای صاف کردن سطح ولتاژ مستقیم از سلف و یک سری خازن استفاده می شود که موجب می شود ولتاژ مستقیم برای مدار الکتریکی حساس به شکلی مناسب فراهم شود.

مدار شارژ موبایل

بررسی مدار شارژ موبایل

کابل و آداپتورهای موجود در مدار شارژ همگی به صورت یکسان ساخته نشده اند و برخی از آنها در مقایسه با نسخه های دیگر سرعت کمتری دارند و باطری گوشی را دیرتر شارژ می کنند. برخی از کابل های شارژ که به صورت تقلبی به تولید می رسند باعث به وجود آمدن خسارت های جبران ناپذیری به باطری گوشی های مختلف می شوند. برای افزایش طول عمر گوشی خود بهتر است همیشه شارژر اورجینال محصول خود را به همراه داشته باشید.

اگر قصد دارید اقدام به خرید شارژر جدیدی نمایید سطح ورودی و خروجی شارژر جدید را با کابل شارژر اصلی مقایسه کنید. با کنار هم قرار دادن شارژر اصلی و شارژر جدید اصل یا تقلبی بودن آن را تشخیص دهید.

در نهایت برای این که با عملکرد صحیح شارژ و همین طور دلایلی که سبب پدیدار شدن ایراد در آن می شوند آشنایی کامل پیدا کنید بهتر است که دوره آموزش تعمیرات موبایل را بگذرانید. در کلاس های تعمیرات موبایل می توان تخصص کافی را در زمینه جزییات مربوط به شناخت قطعات موبایل و عیب یابی درست آنها کسب نمود و در بازار کار تعمیرات موبایل به موفقیت دست یافت.

adspic
 

خرابی های رایج مدار شارژ موبایل

در بسیاری از مواقع ممکن است گوشی شما به درستی شارژ نشود در این صورت نمی توان گفت که علت موضوع خرابی باتری موبایل است و می بایست به تعمیر باتری موبایل پرداخت یا مشکل در مدار شارژ گوشی می باشد و می بایست به عیب یابی مدار شارژ موبایل پرداخت.

این مشکل ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. هنگامی که گوشی شما به شارژر متصل می باشد و شارژ نمی شود و یا به صورت آهسته شارژ می شود در این صورت سرعت شارژ شدن باطری از سرعت خالی شدن آن بیشتر است.

برای حل این قبیل مشکلات راهکارهای مختلفی وجود دارد. یکی از سریع ترین راهکارهای این است که با یک تعمیر سخت افزاری جزیی مشکل شارژ نشدن گوشی را برطرف کنید.

در بسیاری از موارد که گوشی شارژ نمی شود، سطح فلزی درون پورت یو اس بی و شارژر میکرو یو اس بی تماس برقرار نمی کنند. برای حل این مشکل باید گوشی موبایل خود را خاموش کنید سپس باطری را از گوشی جدا کرده و با استفاده از شیء کوچکی مانند خلال دندان زائده موجود که درون پورت یو اس بی گوشی قرار دارد را جابه جا کنید (سرویس کانکتور شارژ). پس از انجام این کار باطری را در جای خود قرار دهید و شارژر را متصل کنید.

در صورتی که پس از تمیز کردن پورت شارژ، مشکل همچنان وجود داشته باشد، باید اقدامات دیگری را برای تعمیر و تعویض پورت شارژ گوشی انجام دهید تا گوشی شارژ شود.

مشکلات رایج مدار شارژ موبایل

تعداد زیادی از مشکلات شارژ نشدن باطری دستگاه مربوط به وجود سولفاتگی آبخوردگی و غبار و ضایعات موجود در پورت موجود در شارژر گوشی های هوشمند می باشد که به مرور زمان در آنها ایجاد شده است. برای پاکسازی گرد و غبار در پورت شارژر می توانید از کمپرس هوا یا وسیله مناسب دیگری مانند شستشو با دستگاه التراسونیک ویا مسواک وتینر فوری که کمک به خارج شدن گرد و غبار و ضایعات از دستگاه می شود استفاده کنید.

از مهم ترین دلایل خرابی مدار شارژ گوشی بخش کابل آن می باشد. کابل شارژ گوشی که به طور مکرر در معرض کشش ها و پیچ و خم ها قرار دارد در بسیاری از مواقع دچار آسیب می شود. در نتیجه با تعویض کابل شارژر می توانید این مشکل را برطرف کنید.

برای این که بتوانید خرابی کابل را تشخیص دهید می توانید آن را تعویض نمایید در صورتی که با تعویض کابل مشکل برطرف نشود مشکل خرابی گوشی از جای دیگری می باشد که با گذراندن دوره تخصصی آموزش موبایل می توانید تمامی مشکلات مربوط به مدار شارژ را برطرف کنید. در صورتی که کابل گوشی شما سالم باشد بهتر است از سالم بودن آداپتور شارژر اطمینان حاصل کنید. برای اطمینان بیشتر در رابطه با سالم بودن موبایل بهتر است ترکیب کابل و آداپتور بر روی دستگاه دیگر تست شود و پریز برق که برای شارژ کردن گوشی استفاده می شود نیز چک شود.

نقشه مدار شارژر موبایل فست شارژ

موبایل ها امروزه نقش اساسی را در زندگی روزمره ایفا می کنند و افراد بیشتر زمان خود را در حال کار کردن با این وسیله سپری می کنند. تولید کنندگانی که به طراحی این گوشی ها اشتغال دارند، توانسته اند فناوری فست شارژ را به باتری های جدید گوشی های هوشمند اضافه کنند.

افراد با در اختیار داشتن این ابزار دیگر دغدغه ای بابت خالی شدن یکباره باتری نخواهند داشت؛ بواسطه استفاده از این ابزار، شارژ سریع تر به دستگاه اعمال می شود. بر روی نقشه مدار شارژر موبایل علائم، حروف و کد هایی نگاشته شده اند که در ادامه تعدادی از آن ها را برای شما بیان خواهیم نمود.

  •     آی سی که در مدار شارژر موبایل استفاده شده است با نام CHY103 معروف می باشد که توان و قدرت مصرفی آن در مقایسه با دیگر آی سی ها کم تر می باشد.
  •     در نقشه مدار شارژ موبایل این گزینه را مشاهده می کنید که از نمونه ساده ای برای دریافت ولتاژ لازم به کار گرفته شده است.
  •     در قسمت از این مدار نیز حرف D نگاشته شده است که نشان دهنده آن است که این مدار یا به زمین وصل است و یا میزانی از آن در حدود 0.325 تا حوالی 2 ولت می باشد.

مدار روی باتری موبایل

معمولا در درون مدار باتری موبایل اجزایی همانند: دیود، خازن، فرکانس و … موجود می باشد؛ اما باید این مورد را یادآور شد که این اقسام در موبایل ها، با یکدیگر متفاوت می باشند. افرادی که در زمینه تعمیرات موبایل اشتغال دارند، به راحتی می توانند با مشاهده مدار شارژر موبایل، عیب و ایراد آن را مشخص کنند و بعدها آن را حل و فصل نمایند. به تازگی نیز دوره هایی دایر شده که شما را قادر می سازد با مباحث مرتبط با تعمیر مدار شارژ موبایل آشنایی یابید و حتی بتوانید مشکل گوشی های خویش را برطرف کنید. به طور مثال تعمیرکاران عیب و ایراد مدار شارژر موبایل سامسونگ را این گونه حل می کنند:

  1. در مرحله اول فرد آشنا با این مهارت، باید سری شارژ و کابلی که گوشی از آن شارژ می شود را بررسی کند.
  2. به واسطه نرم افزارهایی شما می توانید روند شارژی که به باتری ارسال می شود را بسنجید.
  3. توجه و دقت به سوکت شارژ: گاهی ممکن است در اثر گرد و غبار این قطعه آلوده شود و نتواند به خوبی گوشی را شارژ کند.

تحلیل مدار شارژر موبایل

اما پیرامون تحلیل و تشریح شارژر موبایل باید افزود که بدون شک کابل ها و آداپتور هایی که در درون شارژرها تعبیه شده اند و موظف به پر کردن باتری می باشند، به یک شکل نیستند.

برخی از این مدارها قادرند باتری در مدت زمان کمی شارژ کند درحالیکه نمونه هایی نیز وجود دارند که فرد می بایست تا ساعت منتظر بماند تا باتری موبایل پر شود.

گاهی اوقات نیز پیش می آید که شارژر قادر نیست به خوبی از عهده کار خود برآید در این گونه موقع می گوییم که مدار شارژر آسیب دیده است.

در مواجه با این اتفاقات توصیه ما مراجعه به تعمیرکار خدمات موبایلی می باشد تا مشکل شارژر و گوشی را ریشه یابی کند.

1/5 - (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *