نحوه تعویض صحیح روغن موتور

5 دقیقه زمان مطالعه

در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه تعویض روغن موتور را که یکی از مهمترین کارهایی است که هر راننده باید رعایت کند توضیح دهیم امیدواریم این مقاله مورد تایید شما عزیزان قرار بگیرد . اگر روغن موتور ماشین شما نیاز به تعویض دارد و قصد دارید خودتان این کار را انجام دهید یا می خواهید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

آموزش مکانیک خودرو

نحوه تعویض روغن موتور

روغن موتور  برای عملکرد کارآمدی موتور احتراق داخلی ضروری است.

روغن باید خوب باشد و استانداردهای کیفی در آن رعایت شده باشد ، اما این مواد به کیفیت روان کننده ضربه نمی زند. امروز ، ما در مورد سوال فرکانس تعویض روغن در خودرو ، عواملی که بر فاصله این تغییر و علل اصلی آن تأثیر می گذارد ، صحبت خواهیم کرد.

از این گذشته ، یک ماشین دارای یک طراحی فنی پیچیده است که نیاز به تعمیر و نگهداری به موقع دارد.

چرا باید روغن موتور خود را عوض کنید؟

واحد موتور خودرو نیاز به حفاظت دارد و  تعمیرات اساسی موتور ارزان نیست. وظیفه محافظت از موتور خودرو توسط روغن خودرو انجام می شود.

روغن یک ماده شیمیایی خودکار است و وظیفه اصلی روغن موتور کاهش ساییدگی قطعات موتور است. کار اکثر روغن موتورها بر اساس اصطکاک است و این روان کننده است که آن را تراز می کند.

نحوه تعویض صحیح روغن موتور

معایب دیر تعویض کردن روغن موتور

  • روغن خودرو بر روی استارت ، دوره فرسودگی قطعات موتور و موارد زیر تأثیر می گذارد:
  • وجود مواد خطرناک در گازهای خروجی ؛
  • بروز تراشه ها و خط و خش های کمپرسور و یاطاقان ، شکستن روتور (به دلیل سایش روتوربو) ؛
  • آلودگی کابل روغن با مایع غلیظ و چرخاندن درج های میله اتصال ؛

کاهش قدرت خودرو

از جمله موارد دیگر ، روغن همچنین به عنوان نوعی خنک کننده برای مالش قطعات عمل می کند. یکی دیگر از وظایف مهم روغن خودرو محافظت از قطعات فلزی در برابر خوردگی است.

بسیاری از قسمتهای موتور – سوپاپ ها ، پیستون ها ، میل بادامک و غیره – در اختلاف دمای زیاد ، در معرض اصطکاک قوی ، قرار گرفته و میتوانند به راحتی از بین بروند.

بنابراین ، مقدار کافی روغن یا کم  شدن آن – هنگامی که مواد افزودنی حل می شوند ، لایه های طبیعی ایجاد شده بر روی قطعات موتور ، برخی از اجزای مایع روان کننده اکسید می شوند ، ویسکوزیته و pH آن (سطح اسیدیته) تغییر می کند – به موضوع تعویض روغن در طول تعمیر و نگهداری خودرو اولویت می دهد.

هر چند وقت یکبار باید روغن موتور را تعویض کرد؟

شرکت های سازنده روغن  تعویض روغن را با مسافت پیموده شده یک خودرو هر 10-15 هزار کیلومتر زمان کارکرد خودرو و در صورت شدید بودن بار ، روغن هر 6-8 هزار کیلومتر تعویض می شود.

اما اینها فقط توصیه های کلی هستند. هر ماشین خاص ویژگی های خاص خود را دارد. بنابراین ، صاحب خودرو باید دوره بهینه ای را که روغن در آن کار می کند ، بداند و پس از رسیدن به یک دوره مشخص ، آن را به موقع تعویض کند.

تعویض به موقع روغن موتور

تعویض به موقع روغن موتور مهمترین جزء عملکرد طولانی و بدون مشکل خودرو است. فاصله تغییر روغن موتور تحت تأثیر نوع موتور (توربو ، دیزل یا بنزین) ، سوخت مورد استفاده و وضعیت فیلترها قرار می گیرد.

آیا می توانید روغن موتور را دیر به دیرتر تعویض کرد؟

نحوه تعویض صحیح روغن موتور

با استفاده از افزودنی های مخصوص می توانید عمر روغن موتور را افزایش دهید. با افزودن ، به عنوان مثال ، یک عامل کاهش درگ ، می توانید به اثرات مختلفی از جمله افزایش مدت زمان حفظ ویژگی های عملیاتی روغن (2-4 بار) دست پیدا کنید.

توجه به این نکته ضروری است که هر روغنی که قدیمی یا فاسد می شود،به تدریج اکسید می شود و مواد افزودنی می سوزند و در نتیجه خاک در داخل موتور تجمع می یابد.

  • از این رو ، باعث کاهش عملکرد روغن موتور می شود
  • باعث کاهش عملکرد روغن میشود
  • سطح اصطکاک قطعات کاهش میبابد
  • کاهش سایش اجزای واحد قدرت
  • کاهش ویژگی های خوردگی قطعات موتوری.

رانندگی در شهر (برای مسافتهای کوتاه) به چه چیزی منجر می شود؟

هنگامی که خودرو روشن میشود گرم شدن روغن موتور باید به یک دمای تعریف شد برسد تا بین پیستون و سیلندر جریان داشته باشد و در صورتیکه گرم نشود مقدار زیادی سوخت وارد روغن میشود و در نتیجه باعث کارایی روغن میشود.

نکته دیگر مربوط به رانندگی در شرایط شهری محاسبه تعداد ساعت موتور است. هنگامی که سازنده می نویسد روغن باید بعد از 15 هزار کیلومتر تعویض شود ، این 300 ساعت موتور را با سرعت متوسط ​​50 کیلومتر در ساعت می دهد.

با این حال، در شرایط شهری، سرعت رانندگی به سختی به 25-30 کیلومتر، گاهی حتی 20 کیلومتر در ساعت می رسد. این بدان معنی است که شما باید روغن موتور خود را خیلی زودتر از مقدار توصیه شده تعویض کنید.

حتماً بخوانید: تنظیم موتور خودرو و مراحل انجام آن

توصیه های فنون برق در مورد تعویض روغن:

اگر بخواهیم از حداکثر کیفیت روغن موتور استفاده کنیم باید هر 5000 کیلونتر روغن خود را عوض کنیم.

در انتخاب روغن دقت کنید؛ روغن مخصوص موتور خودروی خود را برای اتومبیلتان خریداری و استفاده نمایید.

در صورت دیربه دیر تعویض کردن روغن موتور آسیب های بسیار جدی ای به موتور وارد میشود  و در نهایت مجبور به تعمیر موتور که هزینه بر است میشود.

هر 10000 کیلومتر فیلتر روغن را به همراه تعویض روغن عوض کنید .

در این مطلب به بررسی معایب دیر عوض کردن روغن موتور خودرو و مراحل انجام آن پرداختیم. در صورتی که به مباحث خودرو علاقه مند  هستید و قصد یادگیری آن را دارید کافیست دوره های آموزش مکانیک خودرو آموزشگاه فنون برق ثبت نام نمایید.

به این نوشته امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *