ابزارهای تعمیر موبایل

5 دقیقه زمان مطالعه

برای تعمیر گوشی های موبایل به ابزارها و وسایل گوناگونی نیاز است. تعمیر موبایل با ابزارهای نامناسب ممکن است به قطعات گوشی آسیب وارد کند، بنابراین انتخاب ابزار مناسب و  آشنایی با نحوه کارکرد آنها موضوع مهمی است که بایستی به آن توجه داشته باشید. در این مطلب قصد داریم لیست کاملی از ابزارها و وسایل مورد نیاز تعمیرات موبایل را معرفی کنیم، با ما همراه باشید.

هنگام انتخاب ابزارها و تجهیزات تعمیر تلفن موبایل خیلی اهمیت دارد که بهترین ابزارها را انتخاب کنید ، حتی اگر هزینه آنها کمی بیشتر باشد. تعمیر موبایل با ابزارهای ارزان ممکن است به قطعات گوشی آسیب وارد کند. از طرفی کار با ابزارهای با کیفیت آسان تر بوده و بهتر می توانید قطعات موبایل را باز و بسته کنید.

ابزار های اصلی تعمیرات موبایل

1. هیتر

یکی از مهم ترین ابزار های لازم هیتر است که بسیار مهم و جزء اولین وسایل لازم می باشد. هیتر ها نیز انواع بسیاری دارند، بعنوان مثال هیترهای 706 پلاس، هیترهای گرداک قدیمی یا هیترهای کوییک 700 که در زمان خودش بسیار معروف بود. این نوع هیترها به دلیل اینکه با تکلونوژی قدیم ساخته شده اند برای کار کردن بر روی مادر بوردهای (motherboard) جدید ممکن است خطرناک باشند.
نوع دیگری از هیترها با نام تجاری سوگون می باشد(sugon8610dx). این نوع هیترها هزار واتی هستند که باد را مدل چرخشی می زنند به همین علت خطر کمتری برای بردهای جدید و تعمیر موبایل دارند.
هیترهای قدیمی که توضیحاتی هم راجع به آن ها داده شد، خودشان نیز دارای هویه هستند که درجه را تنظیم می کنند. اما هیترهای جدید به دلیل یک کاره بودن باید برای آن ها هویه به صورت جدا تهیه کرد که برند سوگون پیشنهاد می شود.

ابزارهای تعمیر موبایل: هیتر

2. منبع تغذیه

ابزار بعدی که برای تعمیرات موبایل نیاز است منبع تغذیه می باشد. این منبع تغذیه ها نیز سه آمپر و پنج آمپر می باشند و بر اساس نوع کار تنظیم می شوند. البته این نوع منبع تغذیه ها کمی قدیمی شده اند و جریان کشی ها را بر روی مادر برد نشان نمی دهند و هم چنین اگر به ایراد بخورند اعداد درستی را به شما نشان نخواهند داد.

ابزار تعمیر موبایل: منبع تغذیه

3. سپراتور 

موضوع بعدی نیز سپراتور می باشد، سپراتور به دلیل انجام عملیات های متنوع به موضوع بسیار داغی در این روزها تبدیل شده است. اولین کاری که انجام می دهد این است که گوشی هایی که امروزه در بازار وجود دارند همه به طور حرارتی چسبی هستند که یا بر روی آن ها یا پشت چسب ریخته شده است، برای باز کردن گوشی این چسب ها باید داغ شوند.

سپراتورهای گرم کننده همان کار را نیز انجام می دهند. آنها دارای تنظیم درجه ای می باشند که ما می توانیم درجه مورد نظر را انتخاب کنیم و گوشی را بر روی آن قرار دهیم و به راحتی در پشت گوشی را برای ما باز کند. از امکانات دیگر این نوع دستگاه می توان برای گلس زدن گوشی استفاده کرد و با داشتن پمپ فشار می توان گلس فنی گوشی را عوض کرد.

ابزار تعمیر موبایل: سپراتور

4. لوپ یا میکروسکوپ موبایل

ابزار بعدی و بسیار مهم برای تعمیر موبایل وسیله لوپ یا میکروسکوپ می باشد. این قطعه الکترونیکی به این دلیل است که برد موبایل شبیه برد تلوزیون یا برد های دیگر نیست. برد موبایل از قطعات بسیار ریز تشکیل شده بعنوان مثال خازن هایی کنار سی پی یو (cpu)  و مقاومت هایی کنار هارد وجود دارد که اصلا با چشم نمی توان دید چه بسا بخواهید آن را تعویض کنید. به همین علت این ابزار، تمرکز را بر روی مادر برد بسیار زیاد بالا خواهد برد و اگر وسیله ای مشکل داشته باشد با استفاده از لوپ می توان مشکل آن را پیدا کرد. همچنین در زدن یا برداشتن آی سی ها و یا عوض کردن آن استفاده از لوپ می تواند بسیار کمک دهنده باشد.

از کارایی دیگر می توان به شابلون زدن یا پایه سازی های (cpu)  نیز اشاره کرد. هم چنین بسیاری از میکروسکوپ ها می توانند به کامپیوتر یا مانیتور متصل شوند.

این چهار ابراز جزء وسیله های بسیار مهم ابزار تعمیرات موبایل می باشند.

ابزار تعمیر موبایل: میکروسکوپ موبایل

ابزار های فرعی تعمیرات موبایل

1. پنس

ابزار های دیگری که استفاده می شود جزء وسایل فرعی محسوب می شوند، مهم ترین آن ها نوع پنسی است که انتخاب می کنید و پنس شما باید به صورت خیلی نوک تیز و مقاوم باشد. زیرا یک تعمیر کار موبایل انرژی که می خواهد برای یک برد بگذارد و کار را پیش ببرد باید از پنس استفاده کند به همین دلیل پنس بسیار مهم می باشد. نکته ی دیگری که راجب پنس ها وجود دارد این است که حتما پنس های آی سی و سی پی یو را از هم جدا نگه دارید، چون همه ی قدرت آن ها به نوکشان می باشد و اگر کمی تغییر حالت دهند و کج شوند برد موبایل دچار اختلال می شود. ابزار های دیگری که برای تعمیرات موبایل مورد استفاده قرار می گیرند مثل سیم کشی، سیم قلع، خمیر قلع، سیم قلع جمع کن می باشد، حتما برای خرید این وسیله ها از برند های معتبر استفاده کنید.

ابزار های تعمیر موبایل: پنس

2. گیره مادر بورد

یک ابزار دیگری که بر روی برد موبایل زیاد با آن سر و کار داریم گیره ی مادر برد (motherboard) است که حتما باید جای آی سی داشته باشد، به صورتی که گیره سنگین باشد تا به راحتی بتواند برد موبایل را بر روی خود نگه دارد.

3. پد نسوز

پد نسوز ابزار دیگری است که به تازگی وارد بازار شده است و این پد ها جای آی سی دارند، جای پیچ دارند و شما می توانید به راحتی وسایل یا پیچ گوشتی های خودتان را بر روی آن قرار دهید. این ابزار هایی که برای شما در این مقاله گفته شد جزء ابزار های اصلی تعمیرات موبایل می باشد و شما برای تعمیرات موبایل حتما به این ابزار ها احتیاج دارید.ابزارهای تعمیر موبایل: پد نسوز

4. شارژر همه کاره

یک ابزار دیگر برای تعمیر موبایل، شارژر همه کاره می باشد که با استفاده از این ابزار می توانید ولتاژ مورد نظر را پیدا کنید و از این روش گوشی موبایل را تعمیر کنید.

5. مولتی متر موبایل

ابزار بعدی مولتی متر است که در تعمیر موبایل بسیار مهم می باشد چون قانون اهم، دیود، ولتاژ نامتناوب و ثابت در آن وجود دارد می توانید با استفاده از آن حتی یک مادر برد (motherboard) خاموش را ایراد یابی کنید.

مولتی متر می تواند آنالوگ یا دیجیتال باشد. در تعمیرات تلفن همراه ، بیشتر از مولتی متر دیجیتال برای یافتن خطاها ، بررسی مسیر و قطعات استفاده می شود. همیشه یک مولتی متر دیجیتال ESD-Safe با کیفیت خوب برای کارهای تعمیر موبایل بخرید.

ناگفته نماند که ابزار های بسیار حرفه ای هم در بازار وجود دارد و می توانید برای تعمیر موبایل تهیه کنید . اما برای شروع کار شما می توانید با یک منبع تغذیه و یک هیتر هویه ساده استفاده کنید و کار خود را شروع کنید. سعی کنید برای خرید ابزار های خود حتما از برند های معروف استفاده کنید.

ابزارهای تعمیر موبایل: مولتی متر

قیمت ابزارهای تعمیرات موبایل:

قیمت ابزارهای تعمیرات موبایل را به دلیل نوسانات ارزی نمیتوان اعلام کرد.

در این مطلب به بررسی بهترین ابزارهای تعمیرات موبایل  پرداختیم. در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره آموزش تعمیرات موبایل به دست آورید توصیه می کنیم در آموزش تعمیرات موبایل آموزشگاه فنون برق ثبت نام کنید. جهت کسب مشاوره رایگان می توانید با شماره ۰۲۱۶۶۵۷۶۴۷۶ تماس حاصل نمایید.

به این نوشته امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *