راهنمای سرویس و آماده کردن کولر ماشین

5 دقیقه زمان مطالعه

با نزدیک شدن به فصل تابستان و گرمتر شدن هوا، زمان سرویس کولر خودرو فرا می رسد. با آماده کردن کولر ماشین می توانید از خراب شدن کولر و قطعات مختلف آن جلوگیری کنید. در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعات دقیق و کاملی را در مورد نحوه سرویس کولر خودرو در اختیار شما قرار دهیم. همچنین در انتهای مقاله روش های تقویت کردن کولر ماشین برای بالا بردن بازدهی را مطرح کردیم. از علاقمندان به یادگیری تعمیرات خودرو دعوت می کنیم تا در دوره های تئوری و عملی آموزش مکانیک خودرو در آموزشگاه فنون برق ثبت نام و شرکت نمایند. افراد پس از اتمام دوره های آموزشی می توانند به عنوان یک نیروی کار حرفه ای وارد این شغل پردرآمد شوند.

سرویس کولر خودرو چگونه انجام می شود؟

در زمان سرویس کولر خودرو باید میزان گاز مبرد کولر را بررسی و در صورت نیاز محل نشتی را پیدا کنید و سپس آن را شارژ نمایید. همچنین میزان خنکی باد کولر ماشین را چک کنید تا اگر باد آن گرم و یا کیفیت خوبی نداشته باشد، علت آن را بیابید و آن را برطرف کنید.

شارژ کولر ماشین با توجه به نوع خودرو، نوع گاز مناسب کولر و ظرفیت های مختلفی که هر خودرو برای ذخیره حجم مشخصی از گاز کولر دارد، متفاوت خواهد بود. به طور کلی می توان گفت که هر چقدر توان و قدرت خنک کنندگی کولر ماشین بیشتر باشد، میزان حجم گاز مبردی که کولر به آن نیاز دارد نیز بیشتر خواهد بود.

تسمه ها، لوله ها، شیر انبساط، ترموستات و خشک کن کولر را بررسی نمایید. در صورتی که هر یک از این قطعات دچار اشکال شده باشد، سریعاً آن را تعویض کنید.

دریچه های کویل کندانسور و همچنین پرتاب هوا را تمیز کنید.

در انتها سیستم کولر را ضد عفونی کنید.

حتماً بخوانید: 12 علت قطع و وصل شدن کولر ماشین و راهکارهای رفع آن

در جدول زیر گنجایش حجم گازی را که کولر خودروهای ایرانی دارند، بررسی کرده ایم:

نوع خودرو میزان شارژ گاز به گرم
پراید 600
تیبا 550
ساینا 480
ال 90 (قبل از 04/1390) 750
ال 90 (بعد از 04/1390) 450
پژو 206 675
پژو 407 625
پژو 405 580
سمند 580
رانا 675
پژو پارس 580
دنا 580

حجم گاز کولر خودروها

هزینه ای که بابت دستمزد رفع نشتی گاز و شارژ کولرهای خودرو در 1402 تعیین شده است را در زیر مشاهده خواهید کرد:

خدمات واحد قیمت (تومان)
رفع نشتی گاز 1 بار 100/000
شارژ گاز کولر خودروی ایرانی 100 گرم 110/000
شارژ گاز کولر خودروی خارجی 100 گرم 160/000

انواع گاز برای شارژ و آماده کردن کولر ماشین

برای شارژ و آماده کردن کولر ماشین سه نوع گاز استفاده می شد:

گاز R12

سال های زیادی از گاز R12 برای شارژ کولرها استفاده می کردند که قیمت زیادی نداشت؛ اما با گذشت چند سال و پس از انجام مطالعات بیشتر محققان به این نکته دست پیدا کردند که لایه اوزون به دلیل استفاده از این نوع گاز مبرد، در حال تخریب و نابودی است. این مشکل در صورت ادامه دار شدن، می توانست مشکلات زیادی را برای تمام گونه های گیاهی و جانوری ایجاد کند. همین امر باعث شد تا استفاده از این گاز منسوخ شود و دیگر برای شارژ و آماده سازی کولر خودروها کاربرد نداشته باشد.

گاز R134a

بسیاری از صاحبان خودروها هنوز هم برای شارژ گاز کولر خود به این نوع گاز نیاز دارند. محققان برای اثرات این گاز آزمایشات و بررسی هایی را آغاز کردند و به این نتیجه رسیدند که استفاده از این گاز هم بی خطر نیست. با به کارگیری گاز R134a در کولر خودرو، گازهای گلخانه ای ایجاد می شوند که می توانند برای مدت های طولانی در اتمسفر باقی بمانند و خطرات زیست محیطی بسیاری را به بار آورند. به همین دلیل خودروهایی که بعد از سال 2021 تولید می شوند و به فروش می رسند، نمی توانند از این نوع گاز برای آماده کردن کولر ماشین و شارژ آن استفاده نمایند.

گاز R1234yf

این نوع گاز از سال 2018 در برخی از خودروهای تولیدی به کار برده شد. این گاز در واقع شبیه به گاز مبرد R134a می باشد که در اتمسفر خیلی سریع تر و در مدت زمان کمتری نسبت به گاز R134a تجزیه خواهد شد. همین موضوع موجب می شود تا R134yf به میزان کمتری در گرمایش زمین نقش داشته باشد.

– نکته ای که باید به یاد داشته باشید این است که قبل از شارژ گاز کولر خود باید بدانید که چه نوع گاز مبردی برای شارژ کردن کولر ماشین شما مناسب است. از مخلوط کردن گازهای مختلف و همچنین استفاده از گاز دیگر، برای کولر ماشین خود اکیداً استفاده نکنید.

شارژ گاز کولر ماشین چه ابزاری نیاز دارد

برای شارژ گاز کولر ماشین به چه ابزاری نیاز است؟

در صورتی که قصد دارید کولر ماشین خود را شارژ کنید باید ابزاری مانند رابط شلنگ، گیج منیفولد، شلنگ مخصوص شارژ گاز کولر و همچنین یک کپسول گاز مبرد کولر داشته باشید.

روش شارژ کردن گاز کولر خودرو

برای شارژ گاز کولر ماشین باید مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

– لوله و شیر کولر را در قسمت موتور خودرو بیابید و درپوش آن را باز کنید (درپوش شیر کولر آبی می باشد).

– شیر کولر را فشار دهید. شما می توانید این کار را با انگشت خود و یا با کمک یک ابزار انجام دهید.

– در صورتی که پس از فشار دادن شیر کولر، گاز از آن خارج شود یعنی کولر گاز داشته و فقط کافی است تا آن را به میزان لازم پر کنید.

– اگر گاز از شیر کولر خارج نشود، یعنی گازی در کولر ماشین وجود ندارد و باید شارژ گاز را کامل انجام دهید.

– شلنگ گیج فشار را به شیر کولر متصل کنید و سپس پیچ را باز نمایید.

– حالا نوبت باز کردن شیر کپسول گاز است تا گاز وارد محفظه گاز مبرد کولر شود.

– در این مرحله باید شیر گیج منیفولد را ببندید و خودرو را روشن کنید.

– پس از آن کولر ماشین را نیز روشن نمایید و اجازه دهید تا فن با در حالت بیشترین سرعت کار کند.

– به عدد مشخص شده روی گیج فشار دقت کنید. اگر گیج عدد 35 تا 40 psi را نشان می دهد، یعنی میزان گاز ورودی به کولر مناسب است. اگر عددی بیشتر از 40 را دیدید، باید مقدار کمی ازگاز را تخلیه کنید تا عقربه روی عددی بین 35 تا 40 قرار بگیرد. در حالتی که عددی کمتر از 35 را مشاهده کردید، یک مقدار دیگری گاز را اضافه کنید تا به عدد استاندارد برسد.

روش های تقویت کولر خودرو برای فصل تابستان

برای اینکه کولر ماشین خود را سردتر کنید، می توانید چند راهکار ساده را رعایت کنید که در ادامه توضیح داده شده اند.

– خودرو را در سایه پارک کنید.

– مقدار کمی از پنجره های خودرو را پایین بکشید تا جریان هوا در ماشین به خوبی برقرار شود.

– از پارچه های خودرو استفاده کنید تا از گرم شدن بیش از حد ماشین شما جلوگیری شود.

– درب یا شیشه خودرو را باز بگذارید و کولر را روشن کنید تا تهویه هوا در خودرو به خوبی انجام شود و هوای گرم کولر و کابین خودرو به خارج از فضای اتاق هدایت شود (اگر ماشین شما سانروف دارد، می توانید آن را باز بگذارید تا هوای گرم سریع تر از خودرو خارج شود).

– به طور مرتب کولر خودرو را روشن کنید. باید به این نکته توجه کنید که استفاده از کولر خودرو حتی در ماه های سرد سال به مدت 15 دقیقه می تواند از خراب شدن سیستم تهویه مطبوع خودرو جلوگیری کند.

– به سرویس دوره ای کولر ماشین و بررسی گاز آن توجه نمایید. در صورتی که کولر خودرو ایراد داشته و یا میزان گاز آن کم شده باشد، با رفع مشکل و یا شارژ آن مشکل را برطرف سازید.

جمع بندی

در این مقاله روش هایی را که برای سرویس، و شارژ گاز، آماده کردن کولر ماشین باید به کار گیرید، توضیح دادیم و همچنین انواع گازهای مبرد کولر خودرو را معرفی کردیم. در انتها راهکارهایی را برای تقویت کولر ماشین و بهبود کیفیت آن توصیه کردیم.

1.5/5 - (2 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *