تشریح و بررسی بخش های مختلف گوشی در نگاه کلی

5 دقیقه زمان مطالعه

بررسی قطعات موبایل و عملکرد آنها موضوعی است که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم. برای این که بتوان با عملکرد قطعات مختلف موبایل آشنا شد می بایست ابتدا با قطعات موبایل که به صورت سخت افزاری در آن تعبیه شده اند آشنا شد.

بررسی قطعات موبایل و عملکرد آنها

صفحه نمایش

یکی از قطعات اصلی خارجی در گوشی موبایل صفحه نمایش است. این قطعه از موبایل به عنوان یکی از اصلی ترین راه های فعل و انفعالات گوشی شناخته می شود(UIF) صفحه نمایش در مدل های مختلف گوشی با اندازه و کیفیت متفاوت به لحاظ رزولوشن ارائه می شود. نتایج تصویری حاصل از صفحه نمایش بسته به نوع آن از نظر تکنولوژی مورد استفاده که به صورت ال سی دی و ال ای دی می باشد متفاوت است.

حتما بخوانید: همه چیز درباره تفاوت ال سی دی اورجینال و ال سی دی کپی موبایل

اجزا و سیستم های روی تراشه موبایل

تمامی قطعات سخت افزاری موبایل که در نهایت به عنوان پردازنده و انجام اعمال گرافیکی برای گوشی عمل می کنند بر روی تراشه سوار شده اند تا ارتباطات بی سیم در موبایل به شکل مناسبی برقرار شود.

CPU یا همان واحد پردازنده مرکزی

گوشی های هوشمند که با سیستم عامل های مختلف از قبیل اندروید و یا ویندوز و به همین ترتیب ios به بازار مصرف عرضه می شوند دارای پردازنده ای طراحی شده هستند که به ARM شهرت دارد. در این سیستم، پردازنده سبب افزایش قدرت بهره وری در موبایل می شود. طراحی هسته در پردازنده مرکزی به عنوان یکی از اجزای گوشی دارای رنج متفاوتی است. این هسته ها برای پردازش های سبک و سنگین در گوشی کاربرد دارند.

GPU یا واحد پردازش گرافیکی

GPU یکی از اجزای سخت افزاری موبایل است که از آن می توان به عنوان واحد پردازش گرافیکی نام برد. این جز دارای یک موتور پردازش می باشد که در نهایت می تواند دستورات گرافیکی را پردازش کند. در واقع عملکرد واحد پردازش گرافیکی به این صورت است که برخی از کدهای برنامه ها را جهت ارائه به هسته دریافت می کند تا در نهایت یک تصویر سه بعدی در صفحه دو بعدی برای کاربر فراهم کند.

MMU یا واحد مدیریت حافظه

واحد مدیریت حافظه به عنوان یکی از اجزای گوشی بخشی از واحد پردازش مرکزی می باشد اما چون نقش مهمی در دستیابی و امکان استفاده از حافظه مجازی دارد به عنوان یکی از اجزای گوشی به صورت مجزا بررسی می شود.

برای این که حافظه مجازی بتواند کارکرد درستی از خود نشان دهد لازم است که آدرس مجازی و به همان ترتیب آدرس فیزیکی نگاشت مناسب داشته باشد تا واحد پردازش بتواند به راحتی به یک آدرس مجازی به صورت نگاشته شده به آدرس فیزیکی از طریق MMU دسترسی پیدا کند.

باتری

یکی از مهم ترین اجزای گوشی باتری می باشد که جهت تامین انرژی همه قطعات سخت افزاری موبایل کاربرد دارد. باتری گوشی های امروزی به طور کلی شامل دو دسته قابل تعویض و غیر قابل تعویض هستند که در مدل های مختلف با فناوری متفاوتی به لحاظ شارژ شدن عرضه شده اند.

حتما بخوانید: آموزش جامع تعمیر باتری گوشی موبایل

پردازنده تصویر و ویدئو

این نوع پردازنده به طور کلی اطلاعات پیکسلی را که از حافظه می آیند گرفته و بعد از این که با پنل های صفحه نمایش ارتباط برقرار کرد به صورت تصویر آنها را ارائه می دهد.

حافظه

از دیگر قطعات گوشی برای ذخیره سازی اطلاعات موجود در دستگاه حافظه گوشی با مقدار عملی متفاوت در مدل های مختلف ارائه می گردد.

اتصالات

اتصالات یا مهم ترین قسمت در برقرار ارتباطات بین گوشی با افراد و وسایل دیگر از مهم ترین اجزای گوشی محسوب می شوند که جهت اتصال به وای فای، بلوتوث، شبکه های موبایل و غیره به کار می روند. پشتیبانی سخت افزار برای این پروتکل ها نیاز است و در نهایت باید تراشه های کمکی و مودم نیز وجود داشته باشد.

پردازنده دیجیتال

به عنوان یکی از اجزای گوشی که می تواند سیگنال های صوتی را دستکاری کند.

مودم

مودم ها به طور کلی توسط سازندگان موبایل درون چیپست ها جای می گیرند تا شبکه ای مناسب از اتصالات برای گوشی فراهم شود.

دوربین

به عنوان یکی از قطعات موبایل که در پردازش سیگنال های تصویری نقش دارد می توان دوربین را نام برد که که به صورت پشتی و جلویی در گوشی های هوشمند تعبیه می شوند. سنسور، لنز و پردازنده تصویر از قسمت هایی هستند که در دوربین موجود است.

مقاله فوق از دسته مقالات آموزش تعمیرات موبایل می باشد در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره این شغل به دست آورید و وارد شغل تعمیرات موبایل شوید، توصیه می کنیم در دوره آموزش تعمیرات موبایل آموزشگاه فنون برق ثبت نام کنید. جهت کسب مشاوره رایگان می توانید با شماره ۰۲۱۶۶۵۷۶۴۷۶ تماس حاصل نمایید.

adspic

تا 30٪ تخفیف

دوره آموزش تعمیرات موبایل

به این نوشته امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *