انواع سیستم ترمز خودرو

5 دقیقه زمان مطالعه

انواع سیستم ترمز خودرو: سیستم ترمز در خودروها مهمترین بخش هر وسیله نقلیه است ، زیرا سلامت جسمی شما کاملاً به آن بستگی دارد.

ترمزها آنقدر مهم هستند که نمی توان با وسیله نقلیه ای که سیستم ترمز آن خوب نیست رانندگی کرد. سیستم ترمز هر خودرو بر اساس قوانین ساده حرکت نیوتن عمل می کند امروز  در این پست ، ما همه چیز را که  شما باید  در مورد سیستم ترمز خودرو بدانید به شما می گوییم.

انواع سیستم ترمز خودرو

در صورتی که خودرویی سیستم ترمز خوبی نداشته باشد ، فاصله توقف خودرو با اختلاف زیادی افزایش می یابد و این امر منجر به تصادف می شود.

از این رو ، سیستم ترمز خودرو باید همیشه در حالت کامل باشد تا بتواند وسیله نقلیه را در کمترین فاصله ممکن متوقف کند بدون این که باعث آسیب به سرنشینان شود.

سیستم های ترمز از زمان فروش اولین خودرو راه زیادی را طی کرده اند. در زیر ، سیستم ترمز در خودروها را با جزئیات دقیق  توضیح داده ایم.

اصول و کاربرد در ترمزها در اتومبیل

اساساً سیستم ترمز خودرو به گونه ای طراحی شده است که از طریق مجموعه ای از قطعاتی که انرژی جنبشی خودرو را از طریق ایجاد اصطکاک تبدیل می کند ، سرعت خودرو را متوقف می کند. برای افراد ناآگاه ، اصطکاک انرژی تولید شده در طول مقاومت بین دو سطح است. بنابراین ، به طور خلاصه ، سیستم ترمز خودرو با ایجاد اصطکاک نسبی از طریق تماس سطح ثابت با سطح جنبشی کار می کند.

انواع سیستم ترمز

به محض فشردن پدال ترمز خودرو ، لنت ترمز یا کفش ترمز به ترتیب شروع به مالیدن روی دیسک یا درام می کند. بنابراین ، انرژی جنبشی از طریق اصطکاک ایجاد شده بین دو سطح به انرژی گرمایی تبدیل می شود.

هنگامی که خودرو کاملاً متوقف می شود ، از طریق اصطکاک استاتیک ثابت می ماند. در اینجا اصطکاک ایجاد شده بین لاستیک ها و جاده و حتی ترمزها و چرخ ها باعث می شود وسیله نقلیه به جلو حرکت نکند.

ترمز ماشین

انواع سیستم ترمز خودرو

روش دیگری برای طبقه بندی ترمزها وجود دارد – دیسک و درام. نام آنها بر اساس مکانیزمی است که برای اعمال نیروی ترمز استفاده می شود. اکثر خودروهای معمولی دارای ترمزهای دیسکی در جلو و ترمزهای درام در عقب هستند ، اما حتی خودروهای کمی ممتاز نیز دارای ترمزهای دیسکی در اطراف هستند.

انواع ترمز در خودروها

در مجموع ، سه نوع سیستم ترمز وجود دارد که در خودروها یافت می شود که عبارتند از :

  • ترمزهای دستی یا مکانیکی
  • ترمزهای هیدرولیک
  • ترمزهای هوایی

ترمزهای مکانیکی

سیستم ترمز مکانیکی را می توان در ترمز دستی یا ترمز الکترونیکی هر خودرو یافت. در این سیستم ، یک اهرم در نزدیکی صندلی راننده قرار داده شده است. این اهرم از طریق کابل فولادی به ترمزهای عقب خودرو متصل می شود.

به محض اینکه ترمز دستی را می کشید ، سیم فولادی ترمز را درگیر می کند و چرخش درام را متوقف می کند و در نتیجه حرکت خودرو را مهار می کند. هنگامی مفید است که شما ماشین را در شیب پارک می کنید.

ترمزهای هیدرولیک

در این نوع سیستم ترمز در خودروها ، مایع با فشار دادن پدال ترمز به لنت ترمز یا کفش ترمز از سیلندر اصلی عبور می کند.

از طریق این مایع ، فشار روی لنت ترمز منتقل می شود که به نوبه خود منجر به کاهش حرکت می شود.

این یک سیستم بسیار قابل اعتماد است زیرا فشار وارد شده از طریق سیال ثابت است. اجزای سیستم ترمز هیدرولیک شامل پدال ترمز ، سیلندر اصلی ، سیلندر چرخ و لنت ترمز است.

سیلندر اصلی فشار را به خطوط ترمز که به چرخ های جلو و عقب متصل شده اند ، توزیع می کند.

در سیلندر چرخ ، پیستون از طریق فشار ایجاد شده از طریق روغن ترمز عمل می کند. سپس عملیات پیستون به حرکت خطوط ترمز تبدیل می شود.

ترمزهای هوایی

این ترمزها به ندرت در خودروها یافت می شوند اما در خودروهای سنگین متداول هستند.

آنها شامل یک کمپرسور هوا ، مخزن ذخیره هوا ، شیرهای کنترل و یک سوپاپ ایمنی هستند. در حالی که عملکرد آن شبیه ترمزهای هیدرولیک است .

تفاوت ترمز هیدرولیک با ترمز هوایی در این است که ترمز هیدرولیک از مایع استفاده می کند اما ترمز هوایی به وسیله هوا خودرو را متوقف می کند

هنگام خرابی ترمز چه باید کرد؟

یکی از وحشتناک ترین کابوس های هر راننده ای  این است که خود را در موقعیتی ببیند که در طول جاده حرکت می کند و ضربه ناگهانی به پدال های ترمز منجر به هیچ چیز نشود.

شوک خرابی ترمز یکی از مهمترین تله های مرگ در بسیاری از کشورها است. نگهداری نادرست جهل توسط راننده به طور کلی منجر به خرابی ترمز و تصادفات جاده ای می شود.

ترمز خودرو

در صورتی که در وضعیت خرابی ترمز قرار گرفتید باید چکار کنید:

اولین و اصلی ترین کاری که باید بلافاصله بعد از اینکه متوجه شدید ترمزهای خودرو شما کار نمی کنند این است که به رانندگان دیگر در مورد آن هشدار دهید.

بهترین راه برای این کار روشن کردن چراغ های خطرناک خودرو و بوق زدن مداوم است تا به افرادی که در اطراف شما رانندگی می کنند هشدار دهید.

گام بعدی این است که پای خود را از روی پدال گاز بردارید تا سرعت خودرو کاهش یابد. چون ترمز ماشین شما کار نمی کند. کند کردن آن اولین قدم است که باید انجام دهید.

پس از کاهش شتاب ، موتور وسیله نقلیه خود را در دنده خنثی قرار دهید تا دور موتور کنترل شود.

خرابی ترمز خودرو

حالا سعی کنید پای خود را محکم روی پدال های ترمز بگذارید. اکثر خودروهای امروزی مجهز به ABS هستند که می تواند در توقف خودرو در چنین شرایطی به خودرو کمک کند. اگر خودروی شما ABS ندارد ، سعی کنید پدال های ترمز را به جلو و عقب پمپ کنید.

هنگامی که سرعت خودرو را به میزان کافی کاهش دادید ، ترمز دستی را بکشید. اگر این مرحله را خیلی سریع انجام دهید ، ممکن است لاستیک های خودرو قفل شده و خودرو را از ریل خارج کند.

جهت ثبت نام در دوره آموزش مکانیک خودرو کلیک کنید.

به این نوشته امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *