معرفی نقشه موبایل و تشریح جزئیات مدار آن

5 دقیقه زمان مطالعه

نقشه موبایل به طور کلی شامل قسمت های مختلفی می شود که هریک از آنها از جمله مدارها به صورت علائم خاصی نشان داده می شوند. علائم اختصاری و شماتیک برای نشان دادن قسمت های مختلف مدارهای الکترونیکی به عنوان نشانه ای در شناخت قطعات سخت افزاری و پیدا کردن ایراد آنها کاربرد دارند. با استفاده از اصول نقشه خوانی می توان قطعات را بر روی مدار پیاده کرد. برای شناخت و درک بهتر این مدارها و جزئیات نقشه موبایل بهتر است دوره آموزش تعمیرات سخت افزار موبایل در آموزشگاه های معتبری که به این امر اختصاص دارند گذرانده شود.

به عنوان یکی از قطعاتی که در مدارهای الکتریکی می تواند جریان را محدود کند تا بتواند از سایر قطعات موجود در موبایل به شکلی مطلوب حفاظت نماید مقاومت نامیده می شود.

ترانزیستورها که به عنوان یکی از قطعات الکترونیکی سخت افزاری شناخته می شوند با سه پایه و با توجه به مدار و بسته به مدار مورد استفاده می باشد.

در مدارهای فرکانسی از سلف استفاده می شود به این صورت که سلف می تواند امپدانس دو مدار را به شکلی مناسب تطبیق داده و ولتاژ و فیلتر را در مدارهای مورد نظر ذخیره کند.

در همه مدارهای الکترونیکی در موبایل می توان آی سی ها را به عنوان یکی از قطعات پرکاربرد سخت افزاری معرفی نمود. برای مطالعه رفع ارور مدار شارژ NOT CHARGIOG روی لینک کلیک کنید . 

فلوچارت نقشه موبایل

فلوچارت به عنوان نموداری شناخته می شود که می تواند به صورت گرافیکی همه مراحلی را که در هنگام یک فرایند اتفاق می افتد و جریان دارد را نمایش دهد. این نمودارها به شکل مناسبی قابل فهم هستند  و برای این که مراحل به درستی نمایش داده شوند از شکل های مختلفی استفاده می شود.

برای ساخت و عیب یابی مناسب قطعات سخت افزاری در موبایل بهتر است که با نقشه های شماتیک به شکلی تخصصی آشنا بود. برای عیب یابی مدارهای الکترونیکی بهتر است که با علامت هایی که این نوع قطعات را در نقشه ها مشخص می کنند آشنا شد.

به عنوان یکی از قطعات اساسی در مدارها می توان مقاومت را در نقشه ها با شکل یک مستطیل توخالی که از دو طرف آن دو پایه خارج شده مشاهده نمود که مطابق با استاندارد جهانی ارائه شده است.

خازن ها که در نقشه های شماتیک به صورت دو نوع خازن های قطبی و غیر قطبی هستند و برای نمایش خازن ها در نقشه موبایل از دو خط موازی استفاده می شود که پایه ها به صورت موازی به این دو خط موازی متصل شده اند. اگر یکی از این خط های موازی به صورت خمیده باشد این نوع خازن از نوع قطبی می باشد و صفحه کاتد است. اگر کنار یکی از صفحه های خازن علامتی به شکل مثبت نشان داده شود نمایشگر آند یا صفحه مثبت در خازن می باشد.

سلف در نقشه موبایل با علامت یک سیم پیچ نشان داده می شود و نماد آن به صورت بین المللی به شکل یک مستطیل دیده می شود که به صورت توپر در نظر گرفته شده است.

کلیدها به شکل های مختلفی در نقشه نمایش داده می شوند و اغلب به صورت یک خط که دو پایه دارد دیده می شود. خط ها این قابلیت را دارند که که می توانند سبب وصل شدن دو پایه و یا قطع شدن آنها باشند.

سایر علائم در نقشه موبایل

منبع تغذیه در مدارهای مختلف موجود در نقشه موبایل دارای نمادهای گوناگون هستند. منبع ولتاژ AC یا DC به عنوان منابعی استفاده می شوند که دارای ولتاژ ثابتی هستند. این منابع ولتاژ به صورت جریان مستقیم و جریان متناوب نمایش داده می شود. علامت این ولتاژها به صورت یک دایره که دو خط و پایه از قسمت بالا و پایین به آن وصل شده اند دیده می شود.

در هنگام نقشه خوانی می توان برای باتری و همین طور گروه های ولتاژ علائم متفاوتی را مشاهده نمود که برای باتری های تک سلولی و دو سلولی به صورت متفاوتی در نظر گرفته می شود. در گروه های ولتاژ برای شناسایی ولتاژ مثبت علامت فلش به سمت بالا نشان داده می شود و گروه زمین با فلش رو به پایین قابل شناسایی است.

درک بهتر جزئیات مربوط به نقشه خوانی و اجزای سخت افزاری در موبایل نیاز به شناسایی تک تک این علائم به صورت حرفه ای دارد تا بتوان از عملکرد درست آنها آگاهی یافت. آموزش تعمیرات موبایل و آموزش تعمیرات نرم افزار موبایل فنی و حرفه ای دوره های آموزشی را برای نقشه خوانی و فلوچارت های مربوط به قطعات سخت افزاری را به شکلی تخصصی ارائه می دهد.

مقاله فوق از دسته مقالات راهنمای مشاغل می باشد در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره این شغل به دست آورید توصیه می کنیم در دوره آموزشی تعمیرات موبایل آموزشگاه فنون برق ثبت نام کنید. جهت کسب مشاوره رایگان می توانید با شماره ۰۲۱۶۶۵۷۶۴۷۶ تماس حاصل نمایید.

به این نوشته امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *